MOKUM ALEF

Dit is een initiatief van NGN produkties


MOKUM ALEF

Mokum Alef
.... geschiedenis is wat de mensen zich herinneren ...
(Jan Blokker)

Doel van het project Mokum Alef is het opzetten van een crossmediaal programma, waarbij bestaande archieven, film, foto, oorlog, architectuur, kennisinstituten, museale collecties, etc. op een visuele en inhoudelijke wijze met elkaar in verband worden gebracht.

Het crossmediaal programma bestaat uit een interactieve kiosk en portal (de installatie) om de gebruiker actief in aanraking te brengen met de verhalen van mensen en de bronnen die zich openbaren in de gelijknamige film. Zo is het mogelijk om buiten de context van de film te treden, waarna een grote hoeveelheid materiaal toegankelijk kan worden gepresenteerd. De gebruiker kan op een individuele manier door het materiaal speuren. 

Archiefmateriaal krijgt betekenis in het hier en nu. Voor de gebruiker wordt het mogelijk om zijn of haar voetsporen in de installatie achter te laten of om in de archieven aanvullingen in te brengen. Herkenbare elementen uit de film worden overgenomen, bijvoorbeeld ‘de stem van Amsterdam’ en animaties. Dit maakt de verwantschap duidelijk. Verder kunnen zowel de installatie als de film onafhankelijk van elkaar bestaan. De film vormt de opmaat voor het project en krijgt in het crossmediale programma een blijvend karakter.

Om jongeren beter te bereiken wordt een aan kiosk en portal te koppelen educatief programma ontwikkeld. Scholieren gaan op zoek naar de historie van hun directe omgeving, zodat zij meer van hun buurt, het verleden en huidige politieke en maatschappelijke ontwikkelingen kunnen begrijpen en een bewustzijn ontwikkelen over de impact van oorlog, discriminatie, ongelijkheid, vrede en vrijheid.


Wij doen dit door

Educatie, Film, Internet/ICT, Tentoonstelling

Op het gebied van

Cultuur, Erfgoed, Geschiedenis, Innovatie, Internet/ICT, Kunst

Voor

Alle doelgroepen.

Wij denken Uitzending Publieke Omroep (2x) 800.000 / Screening festivals groot (o.m. Joodse filmfestivals wereldwijd) / Free publicity n.t.b. Online 100.000 / Codename Future 1300 scholen 20.000 - 40.000 scholieren De uitgever (via CF) 1300 scholen 20.000 - 60.000 s mensen met ons initiatief te bereiken.

In

Nederland




Dit is ook interessant...

Initiatief

Delivery2care