Dit is een initiatief van HAVOplus
De ontwikkeling van passend onderwijs begint nu inhoud te krijgen in de regio. Alle middelen, beschikbaar voor het organiseren van onderwijs aan kinderen met speciale behoeften worden opnieuw bestemd. Alle gevestigde ordes staan ter discussie bij het herbestemmen van middelen. Deze omstandigheid is dus een kans voor leerkrachten en ouders op een betere toekomst voor hun leerlingen/kinderen. Met invloed op het nieuw te vormen beleid, kunnen leerkrachten zich zekerstellen van die ondersteuning die ze ook daadwerkelijk nodig hebben. Ouders kunnen het onderwijs meer "vraaggevormd" maken door invloed uit te oefenen.
Invloed op passend onderwijs uitoefenen moet van de minister via de medezeggenschap verlopen. In het Groningse Voortgezet Onderwijs begint bij bestuur (10x) en medezeggenschap (40x) door te dringen welke belangrijke rol ze te vervullen heeft. Echter over ruim 1 jaar moet het nieuwe beleid klaar zijn. De medezeggenschap heeft wat in te halen om in het vormingsproces te acteren. En de medezeggenschap moet zich een meer proactieve rol aanmeten om tijdig te beinvloeden. Mijn project idee beoogt om de medezeggenschap van het Groningse VO in deze positie te helpen komen teneinde in de vormingsfase van passend onderwijs meteen een zo groot mogelijke slag te maken.
Wij doen dit door
Educatie, Onderzoek, Ontmoeting, Organisatie opbouw, Proces innovatie, Voorlichting
Op het gebied van
Leefbaarheid, Persoonlijke ontwikkeling, Regionale Ontwikkeling, Sociale cohesie
Voor
Jongeren, Kinderen, Mensen met een fysieke beperking, Mensen met een psychische beperking, Ouders
Wij denken het initiatief dient het belang van circa 17.000 kinderen die in Groningen/Haren het Voortgezet Onderwijs bezoeken mensen met ons initiatief te bereiken.
In
Groningen, Haren, Ten Boer