Dit is een initiatief van onbekend
Het Generatiegeschenk
Ervaring delen, hoe doe je dat? Hoe sla je een effectieve maatwerkbrug tussen een surplus aan ervaring aan de ene kant en een gebrek aan ervaring aan de andere kant? Bijvoorbeeld tussen stoppers en starters op de arbeidsmarkt. Onze Zuiderburen hebben er iets op gevonden: het Generatiegeschenk.
Geen ervaring is een killer
Het Generatiegeschenk is een onlangs gestart online platform waar jonge starters in contact worden gebracht met ervaren werknemers die binnenkort met pensioen gaan. Dit Belgische initiatief wil op deze manier bergen ervaring redden die de komende jaren van de vergrijzende arbeidsmarkt dreigen te verdwijnen nu honderdduizenden babyboomers op het punt staan met pensioen te gaan. Anderzijds wil het jongeren met gebrek aan ervaring helpen om zich sneller een toegang te verschaffen tot een arbeidsmarkt waar ‘ervaring’ meer dan ooit een vereiste blijkt te zijn.
‘Geen ervaring hebben is een killer’, aldus Lieven Dewachter , communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Leuven en pleitbezorger van het initiatief. ‘Ze laten je zelfs niet op gesprek komen. Hopelijk brengt het Generatiegeschenk hier verandering in.’
Een doorgewinterde vakgenoot als coach
Als online ‘matchmaker’ gaat Het Generatiegeschenk op zoek naar duo’s van telkens een starter en een stopper. Zij vinden elkaar op basis van diverse factoren zoals beroepscategorie en woonplaats. Indien beide partijen akkoord gaan met de voor hen uitgekozen partner, bekrachtigen zij het mentorschap met de ondertekening van een overeenkomst. De stopper kan vervolgens putten uit een rijk gevulde carrière om de starter gedurende een maand met raad en daad bij te staan. De starter kan zonder vrees met al zijn vragen terecht bij een doorgewinterde vakgenoot.
Een na te volgen idee voor minister Asscher, het UWV of ondernemingen. Hoe pak je dat in Nederland aan?
Wij doen dit door
Onderzoek, Ontmoeting, Voorlichting, Vrijwilligersnetwerk
Op het gebied van
Arbeidsparticipatie, Innovatie, Persoonlijke ontwikkeling
Voor
Jongeren, Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, Ouderen, Vrijwilligers
Wij denken 20000 mensen met ons initiatief te bereiken.
In
Zwolle
Website