GreenWish - advies voor maatschappelijk initiatief

Dit is een aanbod door GreenWish

Digitale knooppunten voor maatschappelijk initiatief

17 mei 2018 17:02

Het IdealenKompas heeft een nieuw jasje, vrolijker en meer van deze tijd. Dat mocht ook wel, want het fundament voor het IdealenKompas legden we acht jaar geleden. En ondertussen is er veel gebeurd. Een mooi moment om even terug te blikken. Waarom waren we hier ook alweer aan begonnen? En waar heeft dat toe geleid en wat betekent dat voor de toekomst?

Veel van wat je nodig hebt bij de realisatie van een maatschappelijk initiatief is te vinden in de samenleving. Als je elkaar beter kunt vinden, wordt het veel makkelijker om je initiatief te realiseren. En andersom: als je wilt bijdragen aan mooie duurzame, maatschappelijke initiatieven van anderen is het fijn om de initiatieven die bij jou passen makkelijk te kunnen vinden.

In 2010 startten we daarom met de ontwikkeling van het IdealenKompas. Dat is al heel wat jaren geleden. En eigenlijk ook in een tijd dat platforms om te ruilen en te delen nog nauwelijks bestonden. Maar de zoektocht was spannend en nieuw, en er waren organisaties en mensen die dit ook een goed idee vonden en ons hielpen bij de ontwikkeling. Een idee realiseer je immers niet alleen. Soms is er geld nodig, soms advies, kantoorruimte of “handjes”. Hulp is welkom, en ook altijd voorhanden. Als je elkaar maar weet te vinden. Dat gold ook voor ons bij het maken van het IdealenKompas. En gelukkig vonden we medestanders.

 

Hobbelige weg


De praktijk bleek weerbarstiger dan we hoopten. Ons idee (een online marktplaats) had tijd nodig om te landen. En natuurlijk werkt het pas echt, als initiatiefnemers en aanbieders er de meerwaarde van in zien. Hoe meer mensen mee doen, hoe groter de kans op een geslaagde match. De drempel was hoger dan wij dachten. Het aanmaken van een profiel kost weliswaar niet veel tijd, maar dat doe je alleen als je verwacht iets te kunnen halen. En dat geldt eigenlijk voor aanbieders nog meer dan voor initiatiefnemers. Wij vinden dat er niet veel verschil is tussen initiatiefnemers en aanbieders. Je bent allebei op zoek. Initiatiefnemers naar middelen of menskracht voor de realisatie van een goed idee. Aanbieders (fondsen, bedrijven, mensen met expertise) zijn ook op zoek: namelijk naar die goede ideeën die precies bij hen passen. Dit is een wederkerige situatie. Je hebt elkaar nodig.

 

Matches


Het IdealenKompas matcht profielen achter de schermen, met een algoritme, op basis van trefwoorden. Je krijgt op een eigen pagina te zien, wie of welke organisaties jou mogelijk van dienst kunnen zijn. Of dat echt zo is, moet je zelf onderzoeken. Je kunt er voor kiezen om contact te leggen via het IdealenKompas. Maar als je elkaar eenmaal gevonden hebt dan kun je elkaar natuurlijk ook makkelijk op een andere manier bereiken. En dat vinden wij helemaal prima! We hebben niet altijd zicht op wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Ons doel is primair dat het makkelijker wordt om je initiatief te realiseren. Maar leuke matches zijn zeker gemaakt. En we weten ook dat aanbieders inderdaad contact opnemen met initiatieven op hun werkterrein.

 

Missie geslaagd?


In zekere zin wel. We zien echter ook dat er nog veel meer mee zou kunnen dan dat er nu gebeurt. Het IdealenKompas kan een hulpmiddel zijn om het klimaat voor maatschappelijk initiatief in een gemeente of regio sterker te maken. Het is mogelijk om een lokale marktplaats te maken. Zoals bijvoorbeeld de gemeente De Wolden en regio het Groene Woud. Dat geeft je zicht op het hele netwerk rond maatschappelijk initiatief. Mensen kunnen elkaar digitaal vinden, ook dat is een vorm van faciliteren. En, als gemeente ben je beheerder van de data. Dat is interessant want hier kun je trends spotten, onderwerpen en signalen waar je in je beleid iets mee kunt.

 

Onze wensen


Wij zouden nog meer willen doen om het klimaat voor maatschappelijk initiatief te verbeteren. Dat is tenslotte de missie van GreenWish: Meer ruimte maken voor duurzaam en maatschappelijk initiatief. Uiteraard is een online marktplaats slechts een onderdeel daarvan, en horen daar ook ontmoetingen en andere manier van werken bij. Als je daarover met ons wilt doorpraten, laat het ons weten via [email protected].

En…. er zijn nu ruim 1400 profielen van mensen en organisaties die (zonder enige vorm van marketing en PR) meedoen via het IdealenKompas. Daar zijn we best trots op en blij mee. Maar hoe meer mensen aanhaken, des te beter het gaat werken, waarmee de kans op geslaagde matches toeneemt en onze missie dichterbij komt. Dus een van onze wensen is dat nog meer mensen het IdealenKompas gaan gebruiken als instrument. Wil je ons daarbij helpen: vertel het verder en deel ons “Idealen Kompas avontuur” via social media.




Dit aanbod is ook interessant...